Nikon Coolpix P7000 Personal review

Posted on 14 February 2011

2



Onlangs bracht Nikon een compact camera uit met enkele interessante functies, nml Nikon Coolpix P7000. Wat vond ik er namelijk zo interessant aan zal je je misschien afvragen, wel ik vertel het je in deze blogpost. Het is niet de bedoeling om hier alle technische specificaties van deze compact ga neerpennen maar gewoon mijn positieve en negatieve ervaringen te delen.

Momenteel heb ik hem nu een 3tal weken getest en misschien is dat ietsje te weinig om volledig te kunnen oordelen. Korte dagen, lange nachten… ‘k wou vooral eens proberen of je er aan sportfotografie kon aan doen. Ook een portraitshoot stond op mijn testprogramma. Of dit toestel geslaagd is, lees je hieronder verder…

Wat vind ik belangrijk aan een compact toestel? Wel, zoals het woord het al zei, dat het compact is en ja dat is hij in zeker. Als ik ergens naartoe ging, paste hij in de binnenzak van mijn jas. (Voor in je jeansbroek zal het wel wat duwen worden) Anderzijds vind ik wel dat hij op een kleine DSLR begint te lijken. Vooral uiterlijk lijkt hij er zeer fel op. Qua grip ligt hij goed in de hand en de instelknopjes zijn goed bereikbaar.

Nikon Coolpix P7000 - copyright tomvh.be

Nikon Coolpix P7000 - bovenkant

Opstelling van de functieknoppen? Deze zij vrij goed gepositioneerd maar ik heb wel enkele opmerkingen. Misschien is dit door andere reviewers ook al bevestig maar de knop waar je je over/onderbelichting kan regelen had ik liever de ISO waarde gezien. Momenteel kan je de over/onderbelichting via een appart draaiwiel regelen. ISO waarde moet men selecteren aan een ander draaiwiel en vervolgens in het menu om de ISO instelling aan te passen.

Nikon Coolpix P7000 - copyright tomvh.be

Nikon Coolpix P7000 - achterkant

De draaiwieltjes voor de diafragma en sluitertijdinstellingen vind ik geweldig, net echt zoals bij de Nikon D700!

De ISO waarde gaat vrij hoog (en ook vrij laag). Van een waarde 100 tot 3200. Deze gevoeligheid kan je totaal niet vergelijken met deze van de D700. Geen licht, geen foto en dus ruis… zo simpel is dat. Tot ISO 800 vond ik aanvaardbaar in de meeste omstandigheden…

De viewfinder is positief punt voor in fel zonlicht foto’s te nemen. Wel zie je niet dat je hebt scherpgesteld in deze viewfinder, dus enkel bruikbaar voor je compositie te maken. (Van de zon in mijn scherm heb ik deze periode geen last gehad in Belgie…)

Nikon Coolpix P7000 - copyright tomvh.be

Nikon Coolpix P7000 met viewfinder

Wat is er aan de buitenkant nog verschillend tov die andere compactjes… een hotshoe! Daar ik graag met Nikon SB800 flitstoestellen werk was dit een welgekomen optie. Als je een hotshoe hebt kan je ook je flitstoestellen aansturen via pocket wizards of een ander RF trigger systeem (Cactus …)

Moest je geen aansturingssystemen hebben kan je nog altijd optisch aansturen maar dan moet je flits in het gezichtsveld liggen van de camera (of je moet enkele reflectieschermen gebruiken zodat het optisch oog van het flitstoestel de flits van de Nikon Coolpix P7000 ‘ziet’.

Met de auto focus had deze Nikon Coolpix P7000 wel wat problemen. Verscheidene keren zat de Nikon Coolpix P7000 ernaast, zeker in iets donkerdere omstandigheden. Dit had ik vooral gemerkt tijdens de portraitshoot. (Donkerdere zaal)
Manuele focus deed me terugdenken “aan de tijd van toen (lees kodak retina II)” een apart ingezoomd venster op je display waar je met een knop naar onder of boven het focusveld kon verstellen. Het oordelen op het display of de manuele focus juist zit vond ik moeilijk.

Andere instellingen i.v.m. focus waren Macro instelling en Landschap. Macro gebruik ik regelmatig en dus vond ik het fijn deze terug te zien verschijnen tussen het menu.

De weergave op het display van de genomen foto’s waren zeer duidelijk. Reviewen van de foto’s ging niet echt snel, vooral tijdens het inzoomen viel het op dat het nog wat moeite had met zwaardere bestanden.

Opslagen van Fine JPG foto’s ging vrij snel. Bij het fotograferen in RAW (NRW) + JPG duurde  het iets langer (2 à 3 seconden). De grootte van de RAW files was om en beide 15Mb afhankelijk van de lichtomstandigheden. Nikon heeft het formaat van zijn RAW extensie veranderd van NEF naar NRW, maar met de bijgeleverde software was dit geen enkel probleem om de raw files te openen en bij te werken.

Onderstaande foto’s kan je bekijken in volledig formaat door er op te klikken (Onderstaande foto’s zijn wel bewerkt in Lightroom)

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000 - "bunny hop"

Some Testshots Nikon Coolpix P7000

Some Testshots Nikon Coolpix P7000 - fotograaf Ivo Vander Heyden / Rijder: ikke

Nikon Coolpix P7000 - Model: Sabrina Coppola MUA: Roberto Chin-a-Loi

Nikon Coolpix P7000 - Model: Sabrina Coppola MUA: Roberto Chin-a-Loi

De batterij heb ik maar 2 maal moeten opladen wat wel een pluspunt is. Ik schat dat ik er een 450 – 650 foto’s mee getrokken heb. Dit is natuurlijk wel heel moeilijk om te beoordelen want de ene gebruik voortdurend een flash, de andere zit constant op het schermpje te kijken (of video op te nemen).

Lader voor de batterij was een smalle lader was ook weer belangrijk is als je op vakantie gaat.

De videofunctie vond ik geweldig. Misschien komt het doordat ik nog niet veel video gemaakt heb. Onderstaand filmpje is met dit compact toestel gefilmd.

Off topic: instellingen voor het aansturen met radiotriggers

Nikon Coolpix P7000 & Pocket Wizards

Nikon Coolpix P7000 & Pocket Wizards

Het had wel even in vooralleer ik het gevonden had hoe deze juist met de camera moesten communiceren maar ‘k heb het gevonden (thanks google)! Je moet namelijk in je menu bij flitsopstelling op OFF zetten en vervolgens bij de flitsmenu op ‘flits altijd aan’ zetten.

Connect radiotriggers & Nikon Coolpix P7000

Stap 1: MENU - Flitsinstellingen OFF

Connect radiotriggers & Nikon Coolpix P7000

Stap 2: invulflits

Let wel op, telkens je de sluitertijd of diafragma veranderd, zal je deze laatste instelling terug moeten instellen.

