So you think you can…

Posted on 13 December 2010

5



Gevonden… Tijd?

Ik loop al een geruime tijd rond zonder horloge. Daarmee dacht ik toch een beetje tijd kon creeeren maar niet dus. Tijd is precies een probleem van deze eeuw en ik heb er niet alleen last van… Vooraleer ik hier over tijd een heel relaas ga doen, zal ik eerst maar even ne blogpost schrijven (wat ook weer tijd opslorpt).

Een van mijn laatste shoots was met Maxime (link).
’t is misschien al een paar 1000den maal geschreven maar t is wel eens leuk om te lezen hoe een ander op een bepaald idee komt.
De shoot met Maxime kwam nadat ik de film Step Up 3D gezien had. In een bepaalde scène zitten de dansers in het water te dansen. Ik wou zoiets ook eens doen in een verlaten hal. Vanaf dat moment begint de creatieve geest te werken (eigelijk stopt die nooit) en combinaties te maken met andere creatieve ideeën. Water vervangen door stof zou misschien ook wel eens iets leuks kunnen opleveren… Vooraleer zo’n project uiteindelijk is uitgewerkt zijn er wel enkele verschillende vragen die moeten worden beantwoord.

Vraag 1:

Welk model? Per toeval kwam het idee ter sprake bij de eerste shoot met Maxime. Ze vertelde me dat ze Street/Hiphop les gaf en zo was de bal aan ’t rollen. Volgende stap was een locatie & tijdstip…

Vraag 2:

Waar & wanneer? De locatie ‘moest’ een oude, vervallen hangar zijn waar er nog wat licht binnenviel. Tot op de moment van de afspraak (ergens in oktober 2010) met het model had ik er nog geen gevonden… ik dacht… we zien wel. Meestal geen goed idee maar deze keer kwam Maxime op de proppen met deze mooie (verboden) locatie

Vraag 3:

Assistentie? Waar kan je zoal assistentie vinden? Voor mij ging het dit maal vrij snel. Via Facebook een oproep gedaan en Ilse was bereid om me te komen helpen. Ook Twitter kan een helpende hand zijn voor deze vraag.
Ook is het als assistent(e) leuk om eens te kijken hoe andere fotografen te werk gaan, dus ’t is zeker niet enkel om een statiefje vast te houden. Af en toe probeer ik dat ook eens te doen bij andere fotografen, ’t is  gewoon fun om te doen en vrij tot zeer leerrijk.

Vraag 4:

MUA? Enkele blogposts terug schreef ik dat het zeker een meerwaarde is om ook een MUA erbij te hebben. Dit maal deed het model haar eigen MUA. Ook was het de bedoeling om full portraits te maken en niet echt close-up & headshots.

Vraag 5:

Welk materiaal meenemen? Ik kan natuurlijk zeggen dat je alles moet meenemen maar ik zal zeggen wat ik mee had…
Mijn telezoom 70-200mm wou ik meenemen omwille van mijn idee & veel stof, dus best er een beetje afstand zou geen kwaad kunnen.
14-24mm 2.8 was dan voor de andere momenten…
Geen licht, geen foto: 2 SB’s (SB800 / SB80DX), 3x PW’s, 2 statieven, een DIY beautydish,

Vraag 6:

Wat gaat het “weer” geven? Dat is denk ik de enigste factor die niet te controleren valt. We hadden geluk met een ongeluk. Tijdens het begin van de shoot regende het… oppassen dus voor  regendruppels op de kleding (want die moet je erna gaan uit-shoppen). Daarna begon de zon zeer fel te schijnen en vielen de zonnestralen via de openingen in muur in de hal. Je hebt als fotograaf dan niet zo heel veel tijd om een beslissing te nemen van waar hoe wat en wanneer. Oefening baart kunst.

Misschien heb ik nog enkele vragen over het hoofd gezien of gewoon vergeten… Zo zie je maar dat het niet enkel op ‘t knopke duwen is om een foto te maken…

Tijd voor enkele resultaten:

Maxime - So you think...

Maxime - So you think you can...

Maxime - So you think...

Maxime

Maxime

Enkele Behind the scene foto’s:

Maxime & Ilse

De onderstaande behind the scenes foto’s zijn gemaakt door Ilse Fimmers (www.ilsefimmers.be) waarvoor dank:

Foto: Ilse Fimmers

Foto: Ilse Fimmers

Foto: Ilse Fimmers

Foto: Ilse Fimmers

Foto: Ilse Fimmers

Ilse, Maxime bedankt voor de leuke namiddag!

Posted in: fotografie, Friends